T. 06 – 46 23 66 65

‘Life itself is the real binge’ zei de beroemde Amerikaanse tv-kok Julia Child. Die gulzigheid is wat mij drijft in mijn werk als journalist, tekstschrijver en hoofd- en eindredacteur.

Sinds 2008 ben ik met Meander Media zelfstandig als journalist, tekstschrijver, chef redactie/editorial manager en hoofd- en eindredacteur voor bedrijven en non-profit organisaties. Net zo graag als ik woorden kneed, doe ik dat met deeg. Want naast schrijver ben ik lekkerbek. Vandaar ook mijn liefde voor de eetschrijverij.

In 1991 studeerde ik af in Europese Studies. Sindsdien heb ik ruim twintig jaar ervaring in marketing en communicatie, bladen maken en schrijven. Na mijn studie ben ik me altijd professioneel blijven ontwikkelen; onder meer heb ik een diploma Nima Marketing B. Ook heb ik het diploma Vakopleiding Boekhandel. Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, uitgeverij Wolters Kluwer, Nuon en Natuurmonumenten deed ik waardevolle ervaring op in verschillende marketing- en communicatiefuncties.

Tanden erin

In mijn werk streef ik naar scherpte en inhoudelijke betrokkenheid. Ik houd ervan om mijn tanden ergens in te zetten, of het nou gaat om een originele invalshoek, een briefing of een onderwerp. Ik ben geïnteresseerd in maatschappelijke thema’s. Food, waar het vandaan komt en hoe het duurzaam en eerlijk kan worden geproduceerd is zo’n onderwerp.

Ik kan uit de voeten met verschillende tekstgenres zoals short copy, reportages, interviews en achtergrondverhalen. Dankzij mijn ervaring met marketing en communicatie overzie ik het hele communicatieproces en begrijp ik de rol die een tekst daarin kan hebben. Ik hou van speelsheid in de vorm en diepgang in de inhoud.

Trots

Trots ben ik op het boek De wereld van de stroopwafel. Het beroemde koekje waaraan je blijft plakken! dat ik samen met mijn collega Lineke Eerdmans heb bedacht, geschreven en in de markt gezet. En verder op het blad B, het blad over borstkanker van Borstkankervereniging Nederland, dat in 2011 genomineerd werd voor de Grand Prix Customer Media (beste lancering) en in 2015 door PGO uitgeroepen is tot beste patiëntenblad. En minstens zo trots ben ik dat het jaarverslag en online magazine dat ik maakte met Plan International Nederland in 2015 de Transparantprijs won, het predicaat voor meest transparante verantwoording in de charitatieve sector.

Ulrike Schmidt - Meander Media

Wat anderen van mij vinden

‘Ik heb Ulrike de afgelopen jaren gevraagd om voor Plan Nederland bijdragen te leveren aan ons jaarverslag, aan teksten, video’s en online magazines. Dat heeft een uitstekende samenwerking opgeleverd en producten van hoge kwaliteit. Ik was onder de indruk van haar creativiteit in het beginstadium van een traject en daarna van haar zorgvuldigheid en vasthoudendheid bij de uitvoering. En de koekjes die ze vaak op tafel zet leveren net wat extra energie op om een intensieve bespreking tot een goed einde te brengen.’- Jan Ormel, Hoofd communicatie Plan Nederland
‘Ik werk al jaren met Ulrike samen om ervoor te zorgen dat ons blad B drie keer per jaar uitkomt. Ik zie haar als verlengstuk van onze organisatie, als collega in plaats van leverancier. Ze heeft en onderhoudt namens BVN contacten met vormgevers, tekstschrijvers, redactieleden, zorgverleners en patiënten, doet dat vanuit oprechte betrokkenheid, een warm hart en de professionaliteit van een vakvrouw. Accuratesse heeft ze hoog in het vaandel. Als bladmanager heeft ze qua planning en organisatie de touwtjes stevig in handen en zorgt ze ervoor dat er steeds weer een hoogwaardig blad bij onze doelgroep op de mat ligt.’- Maaike Schuurman, projectleider en coördinator blad B Borstkankervereniging Nederland (BVN)
‘Dit is de eerste keer dat iemand iets over mij heeft geschreven, waar ik het helemaal mee eens ben.’- Sylvia Davenschot, geïnterviewd voor B, het magazine van Borstkankervereniging Nederland
‘Ulrike is creatief en geordend, een waardevolle combinatie.’- Jan Kooning, senior relatiemanager JDRF en in het verleden collega bij Natuurmonumenten
‘Als projectcoördinator/bureaumanager/hoofdredacteur is Ulrike Schmidt een echte teamspeler. Ulrike weet welke informatie journalisten, tekstschrijvers, fotografen en vormgevers nodig hebben om snel en efficiënt aan de slag te kunnen. De opdrachtnemer wordt daarmee aangesproken op zijn expertise en ervaring. Deze creatieve wisselwerking leidt tot onderscheidende producten. Met gevoel en diplomatie waakt Ulrike over afspraken en deadlines. Daarmee is ze uitermate geschikt als spin in het web bij het aansturen van creatieve teams.’- Michel Verschoor, eigenaar Groenblauw Copy & Content, in het verleden opdrachtnemer